Groene huftertjes - dag 8 - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Michael Lieren - WaarBenJij.nu Groene huftertjes - dag 8 - Reisverslag uit Estelí, Nicaragua van Michael Lieren - WaarBenJij.nu

Groene huftertjes - dag 8

Door: Silly

Blijf op de hoogte en volg Michael

16 December 2015 | Nicaragua, Estelí

05.10 uur vertrek onze taxi om ons te droppen bij het busstation. We gaan vandaag naar Miraflor; een natuurgebied ala National Park waar we kunnen genieten van de mooiste uitzichten. De wekker gaat dus al vroeg want we checken ook gelijk uit bij het hostal. Backpacks dus weer inpakken en we douchen nog even snel. Naast de ingang van de entree ligt een matras op de grond, daar heeft de bewaker vast geslapen.
Zo, we zitten... De bus rit duurt ongeveer 1 uur 30. Wat een ervaring. Zelfs op de vroege ochtend staat de zwingende muziek knetter hard en zit de bus al bijna helemaal vol. Het sfeertje zit er dus weer lekker in.
Bij aankomst in Miraflor starten we met een ontbijtje bij de locals. We zijn blij verrast want zo'n beetje alles waar wij psychisch allergisch voor zijn ligt op onze bord. Koriander, bruine boon met rijst en ei met nog meer Koriander. Uit beleefdheid eten we wat om vervolgens met het excuus te komen dat het wel echt heeeeel erg veeeel is voor onze europeesche maagjes ;).
Dan kan de hike beginnen. Vandaag hebben we gids Jamy, 21 jaar en wonend in het gebied waar we gaan hiken. Wat is Miraflor. Dit is een gebied dat bestaat uit meerdere hoogtes. Op iedere hoogtes worden andere producten verbouwd (heeft te maken met het weer, klimaat etc) en vandaag mogen we een kijkje nemen bij de lokale boeren. We lopen berg opwaarts en zien groente tuintjes, los lopende paarden en koeien, mooie vlinders en prachtige watervallen. Het begint al heet te worden. Jammer want wegens de insecten moeten we lange broek en mouwen aan. We klauteren en klimmen door de bossen en rotsen om daarna nog mooiere plekjes te ontdekken. We stoppen bij een local die ter plaatste een sinaasappel uit zn boom plukt. Heerlijk, daar waren we aan toe na 4 uur lopen in de hitte. Dan komen we bij het eindpunt waar een welverdiende lunch ons al opwacht. En je raadt het al..... Nog meer Koriander met rijst. We noemen ze vanaf nu 'de groene huftertjes' want wie Koriander ooit heeft uit gevonden mogen ze van ons in z'n hangmatje van de berg af rollen ;). Hier knappen we dus niet echt van op. En tja.... Gaan we nu weer zeggen dat het veeel te veeeel is? Na zo weinig ontbijt zou je toch denken dat we wel iets lusten..... Happen dus maar.... Tot we de geur van koriander echt niet meer aan kunnen.... Pppfttft wat zitten we vol ;). Na de lunch kunnen we een klein uurtje tjillen, mooi want heb dus tijd om dit verhaaltje te tikken.
We staan te wachten op de bus in the middle of nergens... Rond de klok van 3 komt de bus.... Ongeveer. Kan iets eerder of iets later zijn, mas o menos, zo gaat dat hier. Lijndiensten kennen ze hier niet, eigenlijk ook wel relaxed. Nooit stressen om je bus te redden want hij komt toch ongeveer en nooit precies op tijd :).
Hobbel de bobbel daar gaan we weer. In Estelí pakken we een taxi en laten ons afzetten bij ons nieuwe verblijf; een hotel. Mooie ruime kamer met prive badkamer. Oh en een tv; die hebben we hier nog niet eerder gezien. Zal hij het doen?
We frissen ons op met een heerlijk warme douche, ook die is zeldzaam hier. Eindelijk ff frisse schone kleding aan want we gaan chique uiteten vnvnd :). We lopen wat door het stadje en laten ons daarna bij het restaurant afzetten met de taxi. Tja voor die 1,50 sparen we natuurlijk onze tere voetzooltjes ;). Steak house! En luxe! Heerlijk! We genieten van een wijntje met een heerlijk stuk vlees. We kijken om ons heen en zien dat dit een soort van jetset restaurant is voor ondernemend Estelí. Daar zitten we dan, tussen de juppen, wat zullen ze wel niet van ons denken? Ach, boeie we nemen nog een slok van de warme rode wijn. Dan vragen we rekening. De duurste tot nu, 1200 cordobas! Jeetje dat dat bestaat.... Omgerekend slechts een eurootje of 35 dat was letterlijk een rib(eye) uit ons lijf ;). Dan naar het hotel, we zijn moe en voldaan. Weltrusten!

• 18 December 2015 - 17:33

Joke:

Nou jullie hebben het er maar druk mee. Neem ook de tijd om even uit rusten. Veel plezier nog.

• 18 December 2015 - 23:26

Cor:

Een beetje luxe hebben jullie natuurlijk wel verdiend na al die inspanningen en al dat reizen. Komt Koriander daar vandaan of zo? Groeten uit een lenteachtig Holland!

• 19 December 2015 - 22:03

Mike:

Het is het 1 of het kori ander ;) Klinkt goed die rib-eye. Ook lekker met wat Koriander!