Veer in onze reet (en rug, benen en schouders enen - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Michael Lieren - WaarBenJij.nu Veer in onze reet (en rug, benen en schouders enen - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Michael Lieren - WaarBenJij.nu

Veer in onze reet (en rug, benen en schouders enen

Door: Silly

Blijf op de hoogte en volg Michael

17 December 2015 | Nicaragua, Matagalpa

Ploeng, poeng; peloeng, peloeng! Dat was het geluid als we ons omdraaide in bed. De veren sprongen alle kanten op en dat voelde je ook. Na een paar keer wakker te zijn geworden hebben we een chill ochtend. Geen wekker, geen tijden en geen activiteiten. Lekker rustig aan douchen en ontbijten. Bij cafe Luz, erg leuk tentje met verse koffie, yoghurt, granola en scrambled eggs. Oh, en een grote mok koffie voor omgerekend wel 0,80 cent ;).
De plannen zijn gemaakt. Vandaag gaan we naar Matagalpa. We pakken de taxi en daarna de bus. Ritje van circa 1 uur 30 min. We komen aan op een heel druk en hysterisch marktplein alwaar we een taxi zochten om ons naar het hotel te brengen. Een detail; alle taxi chauffeurs dragen een T-shirt met 1 lange mouw. Waarom? Zodat hun linker arm niet verbrand waarmee ze steeds uit het raam hangen, grappig toch?!.
Gek genoeg weet een mannetje op het plein naar welk hotel we moeten en helpt ons een taxi aanhouden. Erg maar ik word dan meteen achterdochtig. Hoe weet hij ons hotel? Waarom helpt hij ons? Echter was dit echt uit behulpzaamheid, er is dus niets aan het handje. Hostel Buena Onda ziet er erg leuk uit. Hangmatjes in de tuin en een zeer ruime kamer met een nog ruimer bed. Wat heerlijk! Hier kunnen we elkaar nog in kwijtraken vannacht ;).
We lopen een rondje door het stadje. Erg leuk Matagalpa. Een groot plein met muziek, kraampjes en heel veel mensen. Het ligt in een dal en om ons heen zien we huisjes op de heuvels staan. Er hangt een gemoedelijke sfeer. Dan hebben we wel een biertje (of 4) verdient en duiken de monkey's bar in. En nee, niet omdat die naam ons zo goed past maar omdat het er super leuk uit ziet. Drie verdiepingen met een soort van balkonnetjes die uitkijken over het plein en de verschillende straten. Beneden zien we illegale geldhandelaren aan het werk. Bij hun is je gulden een dubbele daalder waard ;).
Na het afrekenen komen we Jose en Marcel tegen in de bar. Een stel die we eerder al in Estelí hebben ontmoet. We blijven gezellig en drinken nog wat biertjes met elkaar. Dan komen we er achter dat we een gemene deler met elkaar hebben. Jose werkt bij Just Brands en heeft onze vriend (an)toni(o) meerdere malen aan de telefoon gehad. Grappig; wat is de wereld dan weer klein. Daarna wordt het tijd om te eten en omdat het zo gezellig is doen we dan ook met z'n 4'en. Bij de italiaan want Michael verheugd zich al de hele dag op een lekkere pizza. En dat hebben we geweten. Een pizza zo groot als een ronde deurmat (??) komt onder Mikey z'n neus te liggen. Smikkelen en smullen. We kletsen wat af! Over landen als Mongolië tot aan de hoempadoempa vleesmuis, wat een lol. Interessant want Jose en Marcel zijn doorgewinterde reizigers. Rond de 100 landen hebben zij zeker al gezien. We krijgen wat tips en in onze gedachten worden de volgende bestemmingsplannen in concept versie alweer gemaakt :). Oh en er is ook muziek, heel veel muziek. Aan tafel, met van die gitaar spelende mannetjes. Gezellie natuurlijk maar niet als ze zo ongeveer de hele avond een prive optreden geven aan de man aan tafel naast ons. Hij gaat er helemaal in op en zingt uit volle borst mee, hossolomio!!!!! (Of zoiets). We verstaan elkaar amper en zijn klaar met eten. Dan rekenen we maar af, was fijn elkaar gesproken te hebben ;). Jose en Marcel hebben ongeveer dezelfde plannen als wij. We gaan elkaar zeker nog zien op een van de andere bestemmingen. Tot van de week!